Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri

Endometirozis Nedir? - Endometriozis İstanbul

Rahim ağzı kanseri, rahmin alt kısmını vajinaya bağlayan serviks isimli bölgeden gelişen kanserdir. Servikal kanser gelişiminde seksüel yolla geçen human papillomavirus’ün (HPV) önemli bir yeri vardır.

Genelde bir kadın vücudu HPV ile karşılaştığında enfeksiyonu sınırlandırarak zarar vermesini engeller. Ancak, bazı kişilerde virüs yıllarca canlı olarak kalır ve servikal kansere neden olan dönüşümü başlatır. Tarama yönteminin yaygınlaşması ve HPV aşısı sayesinde servikal kanser nedeniyle ölüm oranı belirgin ölçüde azalmıştır.

Belirtiler

Erken dönemde genellikle herhangi bir belirtiye neden olmaz. Belirtiler hastalık ilerledikçe ortaya çıkar. Servikal kansere özgü olmayan fakat izlenebilen olası belirtiler şunlardır:

• İlişki sırasında vajinal kanama
  • Ara kanamalar
  • Menapoz sonrasında vajinal kanama
  • Kanlı, sulu akıntı
  • İlişki sırasında ağrı
  • Risk Faktörleri
  • HPV virüsü
  • Birden fazla seksüel partner
  • Erken seksüel aktivite
  • Cinsel yolla bulaşan diğer hastalıklara sahip olmak
  • Bağışıklık sisteminin zayıf olması
  • Sigara içmek

Tanı

Serviks kanseri erken evrede yakalandığı takdirde yüz güldürücü sonuçlar vermektedir. Bu nedenle serviks kanseri için rutin tarama bütün kadınlar için önerilmektedir. Taramanın 21 yaş itibarı ile başlanması önerilmektedir. Pap smear testi, rahim ağzından sürüntü alınarak yapılan basit bir testtir. Patolojik inceleme ile kanser hücreleri ya da değişmeye başlayan hücreler belirlenir. 30 yaşından sonra ise tarama programlarına HPV-DNA testi eklenir

• Cerrahi. Erken evre kanserlerde tam tedaviyi sağlar
  • Radyoterapi
  • Kemoterapi

Bu üç tedavi şekli zaman zaman kombine edilerek kullanılır. Hastanın gelecekte çocuk istemi kararı belirleyen en önemli faktörlerinden biridir.

Nasıl önlenebilir?

• Cinsel ilişki esnasında kondom kullanımı
  • HPV aşısı yaptırmak
  • Düzenli jinekolojik muayene